Badania wykazują, że w szkołach występuje coraz więcej konfliktów, a życie szkolne często przesiąknięte jest atmosferą strachu. W tej perspektywie profilaktyka ma znaczenie szczególne.

Praktyczne wskazówki

Na rynku wydawniczym dostępne są liczne publikacje na temat przyczyn, przejawów i skutków patologicznych zachowań młodzieży. Znacznie mniej zawartych jest w nich praktycznych porad oraz propozycji, jak tym problemom zaradzić.

Polecam publikację autorstwa Joanny Moczydłowskiej i Izabeli Pełszyńskiej "Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie". Wypełnia ona lukę, proponując pracownikom szkół praktyczne wskazówki, w jaki sposób diagnozować problemy, jak pracować z młodzieżą, by oferta zajęć była dla niej interesująca i jednocześnie prowadziła do zmniejszania skali zachowań nieakceptowanych społecznie. Zawarte w niej konkretne scenariusze lekcji i materiały do zajęć warsztatowych z uczniami pozwolą nauczycielom i wychowawcom sięgnąć po konkretne rozwiązania.

Książka adresowana jest do wszystkich, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą.

Danuta Wilkosz

nauczyciel-bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej


* Joanna Moczydłowska, Izabela Pełszyńska, Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie.

2005.06.29