Delegacje pięciu szkół z różnych europejskich krajów przez tydzień gościły w murach Zespołu Szkół nr 2. W ten sposób rozpoczął się polski etap realizacji programu "Edukacja i kultura" w ramach "Socratesa Comenius I".

Delegacje z Włoch, Belgii, Rumunii, Hiszpanii i Francji przez cały tydzień, włącznie z Wielką Majówką, zapoznawali się z polskim systemem edukacji, Szczytnem i okolicami. Na relaks nie poświęcano za wiele czasu, który wypełniały głównie robocze seminaria, z kulminacyjnym punktem programu - prezentacją poszczególnych szkół, która odbyła się w środę 30 kwietnia.

Wszystko zaczęło się dwa lata temu, gdy szczycieńska szkoła reprezentowała Polskę podczas konferencji pod nazwą "Babel". Została wytypowana jako ta, która zrealizowała najwięcej (i najlepiej) międzynarodowych projektów. Tam zrodził się pomysł, by przygotować kolejny, o większym narodowo zasięgu. Inicjatorem była strona włoska, która zaprosiła do współpracy szkoły z pięciu innych krajów, w tym naszą "dwójkę".

Projekt trwa trzy lata. W ubiegłym roku podobne spotkanie odbyło się we Włoszech, za rok uczestnicy projektu gościć będą w Madrycie. W międzyczasie trwa nieustanny kontakt pomiędzy uczestnikami za pomocą internetu, a także wideokonferencji. Jedna z nich miała miejsce na początku lutego. Powstaje też wspólna strona internetowa, opracowywana przez wszystkie szkoły.

Celem projektu jest zapoznanie się wszystkich uczestników z systemem edukacji i codziennym funkcjonowaniem szkół. Jego efektem ma być wspólnie opracowany dokument zawierający charakterystykę modelowej szkoły europejskiej. Dlatego właśnie projekt realizowany jest pod hasłem "My Europejczycy - dla szkoły europejskiej".

Prezentacje zajęły cały niemal dzień. Najpierw każda z delegacji, w ciągu 25 minut, miała przybliżyć swój kraj, region, miasto i szkołę, korzystając z elektroniki. Każda też przygotowała narodowy stół biesiadny, charakterystyczne potrawy, a nade wszystko - odpowiadała na dziesiątki pytań o obyczaje, tradycje, a także o zwykłą codzienność ucznia średniej szkoły, niezależnie od szerokości geograficznej.

Gościom pokazano też Szczytno i okolice. Zwiedzili Olsztyn, Mikołajki, Wojnowo i Kadzidłowo.

Program finansowany jest z unijnych funduszy, przyznanych przez Agencje Narodowe, koordynujące wszelkie programy realizowane przez szkoły.

Szczycieński projekt, poza dyrektor szkoły Urszulą Filipowicz, koordynują nauczycielki Urszula Poniatowska i Magdalena Szpyra.

- To jest bardzo duży i bardzo rozbudowany projekt. Chyba największy, jaki dotychczas był w ogóle realizowany w ramach programu "Socrates" - powiedziała "Kurkowi" ta ostatnia.

Halina Bielawska

2003.05.07