KIEDY TATY NIE MA W DOMU - Wiersze na Dzień Ojca

Nie ustaje w swoich zabiegach wychowawczych Maria Rasińska, wychowawczyni klasy II d Szkoły Podstawowej nr 6 im. Orła Białego w Szczytnie. Po konkursie na wierszyk z okazji Dnia Matki, naturalną koleją rzeczy nadszedł czas na wiersz z okazji Dnia Ojca.

Poczta Literacka

Tym razem wychowawczyni pozostawiła dzieciom możliwość wyboru tematu: "Kiedy taty nie ma w domu..." lub "Lubię kiedy tata...". Najlepsze wierszyki z obu konkursów będą stanowiły część przygotowywanej imprezy na Dzień Rodziców.

Temat wzajemnych relacji między ojcem a dzieckiem jest o wiele trudniejszy do wyrażenia przez dzieci niż miłość do matki. Kochająca mama najczęściej jest pod ręką. Można się do niej przytulić, zwierzyć się ze swoich dziecięcych trosk czy poprosić o złotówkę na lody. A tata? Taty najczęściej nie ma w domu. Bo pracuje. I nie można mu tego mieć za złe. Stąd tak oczywiste i celne jest postawione zadanie przed uczniami. Odpowiedź u kochającego dziecka też jest oczywista: Lubię gdy tata... jest w domu.

W poetyckim wyrażeniu tych prostych prawd najbardziej ujął mnie Patryk Kowal:

Kiedy taty nie ma w domu,

To zaczyna padać deszcz.

Kiedy taty nie ma w domu,

To zaczyna warczeć pies.

Ola Bieżuńska też pisze pięknie:

Kiedy taty nie ma w domu

Jest mi samej smutno, źle.

Zawsze lepiej jest mi z tatą.

Tata o tym dobrze wie.

Obawiam się, że nie zawsze ojcowie o tym pamiętają. Bo:

Jestem wtedy uśmiechnięta,

rozmową z tatą bardzo zajęta.

Lubię też, gdy kochany tata

rozmawia ze mną o polnych kwiatach.

- informuje poetycko Zuzia Michalska.

A Natalka Tyczyńska zauważa: Lubię, gdy tata mnie zabiera/ na przejażdżkę na rowerach.

Natomiast Mateusz Kopeć jest dumny ze swojego taty:

Mój tata był pilotem.

Latał kiedyś samolotem.

Teraz na ziemi siedzi

I samoloty na radarze śledzi.

Strzeże naszego nieba.

Takich tatusiów nam trzeba.

Ciekawe to wierszyki, ale jeszcze cenniejsze mogą być wyniki takich działań nauczycielki, do jakich mają doprowadzić: do porozumienia, a nawet ujednolicenia działań wychowawczych różnych środowisk dziecka - szkoły i domu.

(Mat)

2004.06.23