"Wszyscy z definicji jesteśmy konsumentami. Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce, wpływającą oraz pozostajaca pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Ale są oni jedyna ważna grupa, której zdanie często nie jest wysłuchane". (John F. Kennedy)

Nie wszyscy wiedzą, że Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F. Kennedy'ego, w którym amerykański prezydent sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów. Było to prawo do informacji, wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji. Wiele czasu musiało minąć, by na polskim rynku mogły się pojawić instytucje broniące interesów konsumentów. W okresie transformacji i wolnego rynku pomoc im jest niezbędna, a słowa zacytowane powyżej wciąż sa aktualne, chociaż wielu o tym zapomina. Z okazji wspólnego święta chciałabym wszystkim przypomnieć prawa konsumentów i instytucje, które pomagają załatwić sporne sprawy ze sprzedawcami czy usługodawcami. Wolny rynek sprawił, że mamy możliwość wyboru świadczeniodawcy. Od nas samych zależy, jaką przychodnię lekarską wybierzemy, gdzie dokonamy zakupów, kto będzie nam świadczył usługi telekomunikacyjne czy turystyczne. Zmiany w tym zakresie dokonywały się powoli i wciąż się dokonują. Dba o to między innymi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się zbiorowymi interesami konsumentów. W sprawach indywidualnych pomocy możemy oczekiwać od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów, ale także w Inspekcji Handlowej, Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich, w Europejskim Centrum Konsumenckim czy też oddziałach Federacji Konsumentów. Wszystkie te instytucje pomagają w rozwiązywaniu problemów, a czasami wyręczają klientów w dochodzeniu roszczeń przed sądami. Sprawy bankowe i inne związane z rynkiem finansowym, poza instytucjami wymienionymi powyżej, prowadzi Arbiter Bankowy. W kwestiach ubezpieczeniowych możemy zwrócić się do Rzecznika Ubezpieczonych. Od niedawna funkcjonuje ogólnokrajowa bezpłatna infolinia "HALO, KONSUMENT!", gdzie porad udzielają prawnicy specjalizujacy się w prawie konsumenckim.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta życzę wszystkim czytelnikom jak najmniej kłopotów w pokonywaniu trudnej materii konsumenckiej. Jednocześnie tym, którzy prowadzą bądź zamierzają prowadzić swoje sprawy reklamacyjne, pragnę udostępnić telefony kontaktowe do instytucji pomagającym konsumentom.

Agata Gołaszewska--Horak

2007.03.14

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Szczytnie 0 89 624 70 39

Federacja Konsumentów w Olsztynie 0 89 535 21 16

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich w Warszawie 0 22 634 06 67

Bezpłatna infolinia "HALO, KONSUMENT!" 0 800 800 008

Bankowy Arbitraż Konsumencki 0 22 48 68 400

Inspekcja Handlowa w Olsztynie 0 89 527 27 65

Urząd Komunikacji Elektronicznej 0 22 53 49 190

Europejskie Centrum Konsumenckie 0 22 556 01 18

Rzecznik Ubezpieczonych 0 22 333 73 26

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie 0 22 556 08 00