Wiosną przyszłego roku ruszy przebudowa linii kolejowej Olsztyn-Szymany. Zarząd Województwa ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych projektów na realizację tego zadania. Przewidziano

na nie 112 mln zł.

Wiosną przyszłego roku ruszy przebudowa linii kolejowej Olsztyn-Szymany. Zarząd Województwa ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych projektów na realizację tego zadania. Przewidziano na nie 112 mln zł.

Szybki pociąg na lotnisko

ROBOTY RUSZĄ ZA ROK

Inwestycja ma usprawnić dojazd pasażerom na lotnisko w Szymanach. Termin składania wniosków mija 16 czerwca, ale już dziś wiadomo, że udział w konkursie prawdopodobnie weźmie tylko jeden podmiot - PKP Polskie Linie Kolejowe, które są właścicielami torów. PLK będą musiały włożyć wkład własny w wysokości 20%.

W tym roku działania skoncentrują się na opracowywaniu dokumentacji. Roboty mają ruszyć wiosną przyszłego roku i trwać do końca 2012 r. Przewidują one m. in. wymianę podtorza, przebudowę peronów, remont przejazdów kolejowych, urządzeń sterowania ruchem, sygnalizacji, przystosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na niektórych odcinkach konieczne będzie „prostowanie” łuków, w celu poprawy bezpieczeństwa podróżnych i wywiązania się z założeń czasowych wymaganych przez Zarząd Województwa.

Pociąg z Olsztyna do Szczytna jechać będzie z prędkością 100 km/h, a na końcowym odcinku ze Szczytna do Szyman – 120 km/h. Założenia przewidują, że trasę do Szczytna pokona w 38 minut.

Ze względu na to, że Szczytno z Olsztynem łączy jeden tor, ruch kolejowy na tym odcinku podczas trwania robót zostanie wstrzymany. Uruchomiana będzie komunikacja zastępcza – autobusowa.

NOWY DWORZEC I NOWY ODCINEK

W ramach inwestycji planowana jest także przebudowa lub budowa nowego dworca kolejowego w Szymanach. W grę raczej wchodzi to drugie, bo większą część dawnego obiektu zagospodarowano już na mieszkania.

Od dworca w Szymanach do lotniska prowadzić ma obwodnica kolejowa. To zadanie zostanie zrealizowane w ramach drugiego konkursu, który będzie ogłoszony za kilka miesięcy. Tu do pozyskania jest 8 mln zł.

- Konkurs rozłożyliśmy na dwa etapy, bo nie wiemy jeszcze, gdzie znajdować się będzie terminal – wyjaśnia dyrektor departamentu infrastruktury i geodezji Urzędu Marszałkowskiego Wiktor Wójcik. Odpowiedź na to przyniesie opracowywany właśnie na zlecenie spółki zarządzającej lotniskiem master plan. Wszystko wskazuje jednak na to, że zostanie on wybudowany bliżej drogi krajowej 57. - Teraz, aby dojechać z niej do lotniska, trzeba pokonać spory dystans a to niepotrzebnie wydłuża czas.

Równolegle Zarząd Województwa prowadzi rozmowy z PLK zmierzające do przywrócenia ruchu kolejowego na odcinku Szymany – Wielbark. Najbardziej zainteresowaną w tym przypadku jest firma Swedwood. Tu prace rozpoczną się dopiero po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Szczytno – Szymany.

POCIĄG NIE OMINIE SZCZYTNA

We wstępnym etapie modernizacji linii kolejowej łączącej stolicę województwa z lotniskiem zakładano, że pociągi nie będą dojeżdżać do Szczytna, tylko wcześniej skręcać na Szymany. Ta wersja jednak została ostatecznie odrzucona.

(o)/fot. A. Olszewski