Aktorskie popisy, trening pamięci oraz prezentacja prac plastycznych dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 2 były głównymi punktami imprezy odbywającej się pod hasłem "Uwierz w siebie". Uczniowie i nauczyciele podsumowali w ten sposób swój udział w ministerialnym projekcie.
"Janko Muzykant"
We wtorkowe popołudnie sala gimnastyczna SP 2 wypełniła się niemal po brzegi. Zgromadzona w niej publiczność, wśród której była także przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, gorąco oklaskiwała prezentacje młodych artystów.
Impreza, odbywająca się pod hasłem "Uwierz w siebie", miała na celu podsumowanie tegorocznej edycji ministerialnego projektu "Janko Muzykant", w którym SP 2 brała udział już po raz drugi. Program jest skierowany do uczniów niepełnosprawnych oraz ze środowisk wiejskich. W jego ramach w szkole odbywają się warsztaty teatralne, plastyczne oraz zajęcia, na których dzieci trenują pamięć i zdobywają wiedzę na temat efektywnych metod uczenia się. Na realizację projektu placówka dostała grant z ministerstwa. W tym roku szkolnym przyznano ich 180 na ponad tysiąc złożonych wniosków.
- Nie są to duże sumy, ale wystarczają do tego, by zmobilizować szkolne środowisko i zachęcić je do działania - mówi Teresa Opolska z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, która przyglądała się dokonaniom uczniów z SP 2.
Mazurskie gadki i trening pamięci
Podczas wtorkowej imprezy dzieci mogły się pochwalić przed rodzicami i nauczycielami swoimi pozalekcyjnymi dokonaniami. Jako pierwsi zaprezentowali się młodzi aktorzy z warsztatów teatralnych prowadzonych przez Annę Bogusz. Ubrani w ludowe stroje, zachwycili publiczność wiernym naśladowaniem gwary mazurskiej, którą porozumiewali się nader swobodnie. Po popisach aktorskich przyszedł czas na "Łamigłówki mądrej główki". Pod tą nazwą kryją się m.in. warsztaty doskonalące pamięć. Uczniowie przygotowali również specjalną sałatkę energetyzującą z witaminami. Potem przyszła kolej na warsztaty żywego słowa. Biorące w nich udział dziewczynki pokazywały, w jaki sposób można rozwiązywać problemy za pomocą drzewa decyzyjnego. Metoda ta polega na podaniu ewentualnych sposobów rozwikłania dręczących nas kwestii i rozważeniu ich dobrych oraz złych stron.
Szkoła nie tylko od uczenia
W trakcie prezentacji można było podziwiać prace plastyczne, które zdobiły ściany sali gimnastycznej, nadając jej charakter małej galerii. Wystawiono w niej dzieła wykonane techniką origami oraz obrazy ze sznurków. Goście oglądający ekspozycję nie mogli się nadziwić, że tak efektowne i piękne rzeczy powstały przy pomocy prostych i dostępnych każdemu materiałów. Impreza przyciągnęła dość sporą grupę rodziców, co ucieszyło dyrektor Grażynę Wyrzykowską-Mączyńską.
- Od kilku lat obserwujemy coraz mniejsze zainteresowanie rodziców tym, co dzieje się w szkole. Chcemy to zmienić i mamy nadzieję, że inicjatywy takie jak dzisiejsza pomogą w tym - mówi.
Jej zdaniem, dzięki pracy w warsztatach i prezentacjom dzieci nabierają większej pewności siebie. Wysiłek nauczycieli i uczniów z SP 2 docenia także przedstawicielka ministerstwa.
- Jest to szkoła, która prowadzi nie tylko działalność edukacyjno-dydaktyczną, ale kładzie też nacisk na aspekt wychowawczy. Dzieci z problemami w nauce znajdują tu swoje miejsce i realizują się w pozanaukowych dziedzinach życia - twierdzi Teresa Opolska.
Ewa Kułakowska
2004.11.17