Zakupy internetowe zazwyczaj są udane i pozwalają nam na zaoszczędzenie paru złotych. Wszystko pod warunkiem przestrzegania kilku podstawowych zasad, bo w wirtualnym świecie, tak samo jak w rzeczywistym, możemy natknąć się na oszustów. Co należy sprawdzić? Przede wszystkim na stronie internetowej powinny się znaleźć dane o imieniu i nazwisku bądź nazwie przedsiębiorcy, jego adresie oraz informacje o organie, który zarejestrował działalność gospodarczą danego przedsiębiorcy i numer, pod którym ta działalność została zarejestrowana. Unikanie przez przedsiębiorców podawania powyższych danych powinno skutkować rezygnacją z zawarcia jakiejkolwiek transakcji. Poza danymi adresowymi przedsiębiorstwa na stronie powinniśmy odnaleźć informacje o istotnych właściwościach świadczenia, np. sprzedaży, terminie dostarczenia towaru, cenie i inne, które szczegółowo rozstrzygają o właściwościach przedmiotu transakcji i szczegółach jej realizacji w przypadku, gdy konsument zawrze umowę z przedsiębiorcą za pomocą Internetu. Do katalogu tych spraw należy z pewnością cena ostateczna, jaką musi zapłacić nabywca. nie możemy być zaskakiwani dodatkowym obowiązkiem zapłacenia cła, podatku VAT bądź innych kosztów związanych ze świadczeniem. Warto wiedzieć, że termin, w którym konsument może odstąpić od umowy wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy usługi - od dnia jej zawarcia. Termin trzech miesięcy nie będzie miał zastosowania, jeżeli konsument po rozpoczęciu tego terminu otrzyma od przedsiębiorcy potwierdzenie zawarcia umowy na oferowanych warunkach. W takim przypadku termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od daty otrzymania tegoż potwierdzenia. Innymi słowy, przykładowy zakup pralki przy braku informacji o prawie odstąpienia od umowy, skutkuje dla konsumenta prawem trzech miesięcy na rezygnację z zakupu.
Jednak w przypadku potwierdzenia przez przedsiębiorcę warunków zamówienia, mamy tylko dziesięć dni od daty otrzymania potwierdzenia na rezygnację z zakupu. Jedną z najważniejszych spraw, którą powinniśmy sprawdzić przed dokonaniem transakcji są warunki reklamacji. Zdarza się, że niska cena towaru przekłada się na krótki okres gwarancyjny bądź siedzibę serwisu tylko w jednym punkcie, najczęściej w Warszawie. Ma to istotne znaczenie w momencie, gdy kończy się ochrona gwarancyjna i wszelkich napraw dokonujemy na własny koszt i w oparciu o własny transport. Ze swej strony gorąco zachęcam do e-zakupów, pod warunkiem przestrzegania powyższych zasad.
Coraz więcej Polaków kupuje też w zagranicznych e-sklepach towary tańsze lub niedostępne w Polsce. W razie kłopotów z realizacją zamówienia, zwrotem pieniędzy, reklamacjami - można zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Warszawie. W krajach Unii Europejskiej obowiązują podobne przepisy jak w Polsce. Jednak na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny w wielu krajach ma się tylko tydzień. Warto też sprawdzić koszty dostawy, nierzadko są one tak wysokie, że kupno jakiegoś produktu przestaje być opłacalne. Wiele zagranicznych e-sklepów nie dostarcza do Polski oferowanych towarów. Przed dokonaniem zakupu warto porównać cenę oferowanego produktu, w takich przypadkach pomocne są tzw. "porównywarki" cen, które znajdziemy na stronach: www.skapiec.pl, www.Ceneo.pl, www.nokaut.pl, www.kupujemy.pl lub www.shopomania.pl
Agata Gołaszewska-Horak
2007.02.14