Pełne półki sklepowe zeszytów i rozmaitych przyborów przypominają nam, że nieuchronnie zbliża się czas zakupów szkolnych. Rodziców czekają poważne wydatki, dlatego też warto przypomnieć przepisy związane z reklamacją zakupionych towarów. Pamiętajmy, że nie ma zwrotu towaru do sklepu. Wciąż jednak pokutuje przekonanie, że zakupiony towar, o ile nie był użytkowany, możemy zwrócić w terminie do pięciu dni od daty zakupu. Nic bardziej mylnego. Obecnie obowiązuje pojęcie świadomego konsumenta, który sam potrafi wybrać i rozumie podstawowe mechanizmy rynku, a także ma świadomość, że cena towaru bezpośrednio przekłada się na jego jakość. Trudno więc, by za cenę 25 zł za obuwie sportowe zakupione na rynku klient oczekiwał jakości jak za buty marki „Adidas” kupione w firmowym sklepie.
Dobrą praktyką jest umawianie się ze sprzedawcą w kwestii możliwości zwrotu zakupionego towaru. W takim przypadku sprzedawca na odwrocie paragonu fiskalnego powinien zamieścić informację o możliwości zwrotu oraz jego terminie. Należy jednak pamiętać, że jest to dobrowolne i sprzedawca nie musi godzić się na taką transakcję. Może się zdarzyć, że zakupiony towar nie będzie posiadał cech, o których zapewniał nas handlowiec. W takim przypadku przysługuje nam prawo reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Prawo to posiadamy przez dwa lata od daty zakupu, nie oznacza to jednak, że możemy reklamować zwykłe zużycie rzeczy. W razie stwierdzenia niezgodności możemy żądać od sprzedawcy jedynie naprawy lub wymiany, ale nie zwrotu gotówki. W przypadku, gdy sprzedawca nie jest w stanie w terminie 14 dni wywiązać się ze swoich zobowiązań, konsumentowi przysługuje prawo żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, co oznacza, że zwraca towar, a sprzedawca zapłaconą gotówkę. Wyjaśnienia wymaga jeszcze informacja dotycząca 14-dniowego terminu. Nie dajmy się zwieść twierdzeniom sprzedawcy, że chodzi tu o dni robocze. Inaczej może być w przypadku reklamacji w trybie gwarancyjnym, ale omawiane tu reklamacje z tytułu niezdgodności towaru z umową winny być załatwione niezwłocznie, bądź w przypadkach uzasadnionych potrzebą opinii rzeczoznawcy lub innych konsultacji w terminie do 14 dni od daty zgłoszenia reklamacji.
Agata Gołaszewska-Horak