Petenci Urzędu Miejskiego w Szczytnie nie muszą już krążyć po długich korytarzach ratusza, by znaleźć urzędnika, który ich obsłuży. Od tygodnia działa tu Biuro Obsługi Interesanta, a przy nim Punkt Konsultacyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Biuro od A do Z

Do tej pory, by załatwić sprawę w urzędzie, trzeba było najpierw odnaleźć odpowiedni wydział, a później urzędnika, który zajmuje się interesującym nas tematem. To czasami wymagało sporo czasu i cierpliwości.

Od piątku 18 lutego petenci szczycieńskiego magistratu mają ułatwione zadanie, a to za sprawą otwartego w nim Biura Obsługi Interesanta. Tam, jak zapewniają władze urzędu, można załatwić większość interesujących nas spraw, pobrać formularz, wypełnić oraz złożyć wniosek, jak również w wyznaczonym terminie odebrać decyzję.

Docelowo wszystkie sprawy petentów mają przechodzić przez BOI. Stanie się tak, gdy zostanie zakończony kolejny etap realizowanego od dwóch lat projektu "Przyjazny urząd", polegający na elektronicznym obiegu dokumentów. Każdy zainteresowany będzie mógł wtedy składać wnioski czy oferty przetargowe drogą elektroniczną, bez ruszania się z domu. Kompleksowa informatyzacja urzędu umożliwi też zainteresowanym osobom sprawdzenie, na jakim etapie rozpatrywania są ich wnioski. Pomoże też kierownictwu urzędu, które na bieżąco będzie mogło kontrolować pracę poszczególnych urzędników i sprawdzać, czy ich działanie nie jest opieszałe.

Powodzenie projektu warunkuje pozyskanie środków na jego realizację ze ZPORR. Ogólny koszt zadania ocenia się na 460 tys. zł, z czego 170 tys. zł stanowi udział miasta.

- Nasze Biuro Obsługi Interesanta o tak szerokim zakresie działania jest pierwszym w województwie - cieszy się sekretarz urzędu Elżbieta Burlińska. - W przypadku uzyskania środków ze ZPORR będziemy też pierwszymi na Warmii i Mazurach, którzy będą mogli się pochwalić kompleksową informatyzacją urzędu.

Operatywność szczycieńskich urzędników chwali Bożena Cebulska, prezes Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Ze środków Agencji finansowany jest etat urzędnika obsługującego Punkt Konsultacyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw, utworzony przy BOI.

- W skali regionu Szczytno jako jedyne na bieżąco interesowało się tym tematem i jak tylko pojawiła się możliwość utworzenia punktu przy finansowym udziale Agencji, powiedziało "tak" - mówi prezes Cebulska. - Oprócz korzyści finansowych dla miasta, jest też ulga dla miejscowych przedsiębiorców, którzy będą mogli teraz na miejscu uzyskać wszechstronne informacje, zamiast tłuc się po krętych drogach do Olsztyna.

(olan)

- Życie pokaże, czy Biuro Obsługi Interesanta będzie nam pomocne. Jeśli rzeczywiście uda się tu załatwić sprawy od A do Z, to będzie miało sens.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczycieńskim urzędzie dokonuję różnych czynności i muszę przyznać, że sprawy załatwiane są tu bardzo sprawnie i szybko. Problemy pojawiają się przy realizowaniu większych inwestycji, kiedy potrzebne są opinie urzędów mieszczących się poza Szczytnem, np. Generalnej Dyrekcji Dróg. Wyjazdy pochłaniają przedsiębiorcom sporo czasu i kosztują wiele nerwów. Dobrze by było, aby np. raz w tygodniu urząd w Szczytnie zapraszał do siebie przedstawicieli wojewódzkich czy regionalnych urzędów, którzy tu, na miejscu mogliby kompleksowo ustosunkować się do wniosków mieszkańców Szczytna.

Czy samorząd szczycieński sprzyja działalności gospodarczej?

Strategiczna jest w tym przypadku uchwała o podatku od nieruchomości. W Szczytnie stawki nie sięgają górnych granic tak, jak to jest w innych miastach i gminach. Generalnie naszemu samorządowi wystawiam ocenę dobrą.

2005.02.23