Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (SKP) wyszło z nową inicjatywą, której zadaniem jest znaczne ułatwienie życia tym wszystkim, którzy nie mają pewności co do jakości i bezpieczeństwa oferowanych umów przez bank, dewelopera, biuro podróży itp. Od września bieżącego roku SKP nadaje wzorcom umownym Certyfikat SKP, który stanowi gwarancję bezpieczeństwa dla klientów. Pierwszym klientem, z którym Stowarzyszenie rozpoczęło proces certyfikacji jest BRE Bank S.A.

Certyfikat SKP potwierdza, że dana umowa jest zgodna z przepisami polskiego prawa oraz szeroko pojętymi interesami konsumenckimi. Oznacza również, że została przeanalizowana przez prawników i jej treść nie zawiera niedozwolonych klauzul i innych niebezpiecznych zapisów. Należy dodać, że certyfikat przyznawany jest tylko na 12 miesięcy, co przekłada się na istotne bezpieczeństwo konsumentów przy ciągle zmieniającej się rzeczywistości prawnej. W przypadku zmiany prawa opatrzona certyfikatem umowa dostosowywana jest do nowych wymogów. W takiej sytuacji Stowarzyszenie niezwłoczne informuje właściciela certyfikatu o zaistniałym fakcie, wskazując, w jaki sposób wzorzec ma być dostosowany do zaistniałych zmian. Brak niezwłocznego dostosowania wzorca umowy przez przedsiębiorcę, powoduje utratę certyfikatu, a także prawa do posługiwania się logo Certyfikatu SKP. Jeśli przedsiębiorca posługujący się danym wzorcem umownym chce wprowadzić zmiany, nie tracąc Certyfikatu, musi uzyskać na nie zgodę Stowarzyszenia.

Przyznanie Certyfikatu SKP upoważnia przedsiębiorcę do posługiwania się logo Certyfikatu SKP zgodnie z datą określoną w treści certyfikatu (w sposób szczegółowo wskazany w umowie łączącej przedsiębiorcę ze Stowarzyszeniem). Dla przeciętnego konsumenta oznacza to, że w zakresie podanej w dokumencie daty dana umowa jest bezpieczna. Dodatkowo na stronach SKP będzie można w każdej chwili sprawdzić aktualność certyfikatu przyznanego przedsiębiorcy.

SKP podkreśla, że certyfikat ocenia dany wzorzec umowy tylko pod względem prawnym, nie stanowi on jednak opinii w zakresie proponowanej ceny, jakości oferowanego produktu czy usługi. W zakresie indywidualnych potrzeb klient musi samodzielnie stwierdzić, czy dana umowa spełnia jego oczekiwania. Więcej informacji na ten temat czytelnicy uzyskają na stronie internetowej SKP: www.skp.pl lub pod numerem telefonu: 022 634 06 68.

Logo Certyfikatu SKP (nie może być zmieniane przez przedsiębiorcę): Dane zaczerpnięto z informacji publikowanych na stronie internetowej SKP.

Agata Gołaszewska - Horak