Po siedmiu latach obowiązywania starych przyjęte zostały nowe zasady utrzymania czystości i porządku w mieście.

Kilkustronicowy dokument zawiera głównie określenie tego co wolno, a czego nie wolno robić na terenie miasta oraz kto i jakie ma obowiązki w zakresie utrzymania porządku i czystości.

Zmian jest wiele. Niektóre drobne, inne - bardziej skomplikowane jak to np., że właściciel posesji ma obowiązek sprzątania chodnika, przylegającego do jego płotu tylko i wyłącznie wówczas, jeśli ów płot nie jest od trotuaru oddzielony pasem jakiejkolwiek zieleni. Gdy bowiem taki pas jest - wówczas sprzątanie należy do właściciela chodnika. W każdym jednak przypadku to miasto musi zadbać o to, by właściciel miał jak i gdzie pozbyć się śmieci zgarniętych z chodnika. Dlatego też zarządcy dróg zostali zobowiązani do tego, by na drogach publicznych znalazły się specjalne pojemniki, ustawione w odległości co najwyżej 150 m jeden od drugiego.

Do spraw "drobnych" można zaliczyć m.in. wprowadzenie całkowitego zakazu umieszczania na pniach drzew afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. anonsów, bez względu na sposób ich przytwierdzenia. O fatalnym stanie drzew, nie mówiąc już o ich wyglądzie z powodu zamienienia ich w słupy ogłoszeniowe, pisaliśmy na naszych łamach nie raz.

Odstąpiono od nierealnego i nie respektowanego przez lata wymogu, by właściciele czworonogów sprzątali po swych pupilach. Wprowadzono natomiast całkowity zakaz wyprowadzania psów na tereny przeznaczone na place zabaw dla dzieci.

Lekturę zasad i ich przestrzeganie polecamy Czytelnikom tym bardziej, że - jak wynika z docierających do redakcji informacji - straż miejska już zaczęła nękać drzewnych ogłoszeniodawców.

(hab)

2003.04.09