Rok 2017 upłynął pod znakiem szeregu inwestycji drogowych i kolejowych. Modernizowane były zarówno strategiczne dla regionu drogi takie jak S7, jak i mniejsze arterie w gminach i powiatach. W ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, na Warmii i Mazurach zrealizowano 41 zadań o wartości 97 688 143,63 zł, przy czym kwota rządowego dofinansowania wyniosła 47 382 041,07 zł.
Dzięki współdziałaniu rządu i samorządów zmodernizowano 86,55 kilometrów dróg. Równie pomyślnie pod tym względem zapowiada się rozpoczęty rok 2018. Łączne koszty inwestycji zatwierdzonych w programie wynoszą ponad 100 mln zł. 41 zaakceptowanych wniosków gmin i starostw powiatowych pozwoli wyremontować 77,51 km dróg. Na liście do rządowego dofinansowania na ten rok znalazły się również 2 projekty przebudowy odcinków dróg powiatu szczycieńskiego: Wielbark-Rozogi i Pasym – Dźwierzuty. Koszt tych inwestycji to około 4 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z budżetu państwa. W ramach modernizacji infrastruktury kolejowej możliwa będzie natomiast długo oczekiwana przebudowa dworca PKP w Szczytnie.
A to, jak mówi wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki, tylko część inwestycji w infrastrukturę:
- Celem obecnego rządu, który mam ogromny zaszczyt reprezentować w województwie warmińsko-mazurskim, jest między innymi stworzenie jak najlepszych warunków dla rozwoju gospodarczego wszystkim regionom, a ten niewątpliwie w dużej mierze zależy od odpowiedniej infrastruktury drogowej i kolejowej. Rząd Prawa i Sprawiedliwości ma tego pełną świadomość, stąd tak ogromne dofinansowanie dla wielu ważnych i potrzebnych projektów komunikacyjnych.
Budżet olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2017 r. wyniósł 1,65 mld zł, a wartość wszystkich wykonywanych w tym okresie prac to kwota 4,4 mld zł. W roku ubiegłym zrealizowano drogi ekspresowe i obwodnice długości 75 km, o wartości 2,9 mld zł. Za sumę 71,5 mln zł poprawiono w województwie bezpieczeństwo ruchu drogowego w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Na równie intensywne prace drogowe nasz region może liczyć i w tym roku. W pierwszym kwartale 2018 roku planowane jest podpisanie umowy na projekt i budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu dk15, drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki oraz 2 odcinków S7 od Napierek do Płońska. W planach jest także ogłoszenie przetargu na projekt i budowę S16 Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu dk59.Jeszcze w czerwcu możemy się spodziewać zakończenia budowy 10-kilometrowego odcinka obwodnicy łączącego Olsztyn Zachód i Olsztyn Południe. W październiku br. budowlańcy powinni zakończyć odcinek S 51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe.
Równie duże inwestycje czekają także regionalną kolej.