Miasto czeka potężna inwestycja drogowa. Jeśli wszystko pójdzie pomyślnie, już za kilka lat ruch tranzytowy wokół Szczytna będzie odbywał się po nowoczesnej obwodnicy z wiaduktami i dwupoziomowymi skrzyżowaniami.

Wielka obwodnica

Kilka dni temu w Urzędzie Miejskim odbyła się konferencja, na której przedstawiono wstępne informacje dotyczące budowy dużej obwodnicy okalającej Szczytno od strony południowej.

Dokumentację tej wielkiej inwestycji, która pochłonie około 200 - 250 mln zł opracowuje poznańska firma JK PROJEKT sp. z o. o. Wstępnie projektanci zaproponowali cztery warianty przebiegu obwodnicy, niewiele się różniące. Dla wszystkich wspólny jest początek, projektowany w okolicy skrzyżowania szosy olsztyńskiej z nidzicką, a także koniec u wylotu z miasta drogi nr 53, wiodącej na Ostrołękę. W każdym z wariantów projektowany odcinek ma też podobną długość ok. 10 km i przebiega poza terenami miejskimi. Różnice polegają w zasadzie tylko na nieco innym poprowadzeniu trasy w odcinku środkowym. Nowa obwodnica ma być bardzo nowoczesną drogą, spełniającą wszelkie europejskie normy i standardy. Proponowane jest rozwiązanie albo dwujezdniowe z pasem rozdzielającym, albo jednojezdniowe z dodatkowym pasem do wyprzedzania.

Trasa tak nowoczesnej drogi nie może kolidować z innymi szlakami, dlatego nie będzie z obwodnicy żadnych bezpośrednich zjazdów czy wjazdów na jakiekolwiek posesje czy gruntowe drogi. Wjazd lub wyjazd na nią będzie możliwy tylko ze skrzyżowań ze specjalnymi odcinkami dojazdowymi, zapewniającymi bezkolizyjny ruch samochodowy.

Nad liniami kolejowymi zostaną zbudowane wiadukty, zaś skrzyżowania z drogami powiatowymi lub gminnymi zostaną poprowadzone dwupoziomowymi estakadami. Poszczególne warianty projektowe zakładają budowę dwóch wiaduktów kolejowych i trzech lub czterech estakad.

Aby w ogóle był możliwy dojazd do terenów leśnych lub rolniczych, trzeba będzie wybudować wzdłuż obwodnicy nowe drogi dojazdowe.

W celu zapobiegnięcia ewentualnym protestom i sprzeciwom społecznym, inwestor, czyli GDDKiA zaplanował przeprowadzenie szeregu konsultacji społecznych. Pierwsze spotkanie odbędzie się już wkrótce, 26 stycznia.

Zakończenie studialnych prac projektowych dotyczących obwodnicy przewidywane jest na koniec 2010 r. Zaraz po tym terminie trzeba będzie uzyskać decyzję środowiskową i opracować projekt budowlany. Wybór wykonawcy oraz rozpoczęcie budowy obwodnicy planowane jest na 2015 r., a oddanie jej do użytku ma nastąpić w latach 2017-18.

Choć data rozpoczęcia budowy obwodnicy wydaje się terminem dość odległym, przygotowania do niej rozpoczęły się już w ubiegłym roku.

- Chodzi o to, aby w momencie przyznawania dotacji nasz projekt był pierwszy w kolejce – wyjaśnia burmistrz miasta Danuta Górska.

Marek Plitt/ fot. M.J.Plitt