Współpraca z bankami nie zawsze układa się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Wiele osób czuje się skrzywdzonych i swoich praw dochodzi w trybie reklamacji, arbitrażu bankowego, bądź na drodze sądowej. Gorąco zachęcam, by sporne sprawy podawać pod rozstrzygnięcia arbitra bankowego, który działa przy Związku Banków Polskich i zajmuje się sporami pomiędzy konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta.

Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym mogą być wyłącznie spory pomiędzy konsumentami i bankami powstałe po dniu 1 lipca 2001 r., których wartość przedmiotu sporu nie jest wyższa niż kwota 8000 zł. Wszczęcie postępowania następuje na wniosek klienta. Musi on zawierać dokładne oznaczenie konsumenta oraz banku poprzez wskazanie nazwy, oddziału i adresu jego siedziby, dokładne określenie żądania, zwięzłe uzasadnienie i ewentualne wskazanie środków dowodowych w postaci dokumentów, które winny być załączone do wniosku, podanie wartości przedmiotu sporu. Należy też dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie konsumenta, że w terminie 30 dni nie uzyskał odpowiedzi na swoją skargę. Brak takiego dokumentu lub oświadczenia spowoduje zwrot wniosku. Należy dodać, że arbiter może wezwać konsumenta do uzupełnienia wniosku lub załączników. Po uiszczeniu przez nas opłaty podejmuje decyzję o skierowaniu sprawy do rozpoznania albo o zwrocie wniosku. Zwraca go w przypadku, gdy ta sama sprawa prowadzona jest przed sądem powszechnym lub polubownym albo została już prawomocnie osądzona oraz rozstrzygnięcie jej należy do sądu polubownego. Nie uwzględnia też przypadków, gdy rozpoznanie sprawy wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego z udziałem świadków i biegłych, co w ocenie arbitra bankowego jest możliwe tylko w postępowaniu sądowym.

Wraz ze zwrotem wniosku arbiter zarządza zwrot połowy uiszczonej przez konsumenta opłaty. Po rozpoznaniu sprawy wydaje orzeczenie. Bank przegrywający sprawę obowiązany jest zwrócić konsumentowi kwotę uiszczonej przez niego opłaty. Orzeczenia arbitra są dla banku ostateczne. Obowiązany jest on wykonać orzeczenie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wypisu. Orzeczenia arbitra nie są ostateczne dla konsumenta. Może on skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Wszelkie sprawy należy kierować: Bankowy Arbitraż Konsumencki, 00-380 Warszawa, ul. Kruczkowskiego 8 (tel. 022-48-68-400).

Agata Gołaszewska-Horak