Nowe technologie coraz bardziej wkradają się w nasze życie i w związku z tym coraz więcej osób zmuszonych bywa do obsługi komputerów. Wielkim dobrodziejstwem jest korzystanie z usług oferowanych drogą internetową, w przypadku wielu osób to nawet konieczność, ponieważ niektóre dokumenty, np. płacowe - mogą być przekazywane stosownym instytucjom jedynie w ten sposób. Taka sytuacja przekłada się na konieczność zawiązywania umów z dostawcami Internetu.
Na rynku pojawiło się wiele firm, które oferują produkty o różnej jakości. Od nas samych zależy wybór i nie należy pochopnie podejmować decyzji w tej sprawie, ponieważ umową łączymy się z operatorem na dłuższy czas, bywa że nawet na czas nieokreślony. W ostatnim czasie Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał kilka decyzji dotyczących dostawców Internetu, blisko dwadzieścia postępowań jest nadal w toku. Urząd prowadzi także ogólnopolską kontrolę alternatywnych operatorów usług telekomunikacyjnych i internetowych. W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się blisko 100 postanowień, których stosowanie jest zakazane. Rejestr ten polecam lokalnym dostawcom. Winni oni przeanalizować pod kątem legalności oferowane przez siebie umowy. Z kolei należałoby uspokoić usługobiorców, którzy w swych umowach znajdą zakazane i zarejestrowane klauzule niedozwolone. W takim przypadku dane postanowienie nie wiąże stron umowy.
Poważnym grzechem dostawców Internetu są postanowienia, w których zastrzegają sobie prawo do ograniczenia świadczenia usługi ze względów technicznych, ekonomicznych bądź prawnych. Niesłusznie usprawiedliwiają one sytuację, w której konsument nie będzie miał dostępu do Internetu, a zobowiązany zostanie do wnoszenia opłat w pełnej wysokości. Ponadto według UOKiK przedsiębiorcy nie informują w umowach konsumentów o warunkach składania reklamacji. Brak rzeczonych informacji wpływa na zaniechanie reklamowania usług bądź niewłaściwe dochodzenie swoich roszczeń. Na rynku, oprócz oferowanej przez TP SA usługi „Neostrada”, pojawiają się alternatywni operatorzy. Możliwa jest zmiana dostawcy Internetu, ale zawsze musimy sprawdzić, czy operator, z którego linii zamierzamy skorzystać, działa w naszym miejscu zamieszkania. Szczegółów w zakresie możliwości technicznych dowiemy się, dzwoniąc na konkretną infolinię, np. Netia -0 801 881 100, Tele2 Polska 0 801 801 100, GTS Energis 0 801 080 801.
Ze szczegółami warto zapoznać się na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej: www.uke.gov.pl .
Agata Gołaszewska-Horak