Wakacje to dobry czas dla kieszonkowców, którzy wykorzystują tłok w miejscach szczególnie interesujących turystycznie. Okradzeni turyści czują się wyjątkowo paskudnie, tym bardziej jeżeli kradzież miała miejsce za granicą, a poszkodowany został pozbawiony dokumentów, wszystkich pieniędzy i kart bankowych. W przypadku takiego zdarzenia należy bezwzględnie zgłosić je policji. Dokument zgłoszenia kradzieży stanowi podstawę przy ubieganiu się o odszkodowanie i chroni nas przed skutkami posługiwania się przez złodzieja naszymi dokumentami.
W przypadku kradzieży kart płatniczych czy kredytowych, należy bezzwłocznie je zastrzec. Podobnie postępujemy w przypadku ich zgubienia. Szybkie zablokowanie utraconej karty płatniczej jest priorytetem, gdyż dopiero po zablokowaniu jej przez bank posiadacz nie ponosi odpowiedzialności za transakcje dokonane przez złodzieja. Posiadacz karty odpowiada za skradzione pieniądze do kwoty 150 euro do momentu jej telefonicznego zablokowania, co oznacza, że w przypadku, gdy złodziej dokona operacji kartą na kwotę powyżej 150 euro, nadwyżkę pokrywa bank, a nie posiadacz utraconej karty. Pod numerem telefonu +48 22 37 90 444 przez całą dobę można połączyć się ze swoim bankiem w celu zablokowania skradzionej czy zgubionej karty. Jeden numer telefonu obowiązuje dla wszystkich kart. Radzę wszystkim, by do swoich notesów lub telefonów komórkowych wprowadzili ten numer. Centrala Kart Utraconych działa również na stronie internetowej: www.zablokuj.pl. Znajdziemy tam szereg informacji dodatkowych, np. jak zablokować kartę wydaną przez supermarket czy stację benzynową. Z zapowiedzi wiadomo, że powyższy portal zamierza rozszerzyć swoją działalność o blokowanie utraconych telefonów, dowodów osobistych i innych cennych przedmiotów.
Kradzież paszportu należy zgłosić konsulowi lub ambasadzie polskiej. Jeżeli znajdujemy się na terenie, gdzie nie ma polskiego przedstawicielstwa, to pomocy możemy oczekiwać od jakiegokolwiek innego przedstawicielstwa kraju zrzeszonego w Unii Europejskiej. Za pośrednictwem konsula możemy skontaktować się z bliskimi w Polsce, którzy prześlą nam środki finansowe na kontynuowanie podróży. Warto wiedzieć, że możemy uzyskać bezpłatne porady na temat przysługujących podróżnym praw oraz wszelkich uprawnień, a także numery telefonów oraz adresy osób oraz instytucji, gdzie można uzyskać pomoc pod numerem 00 800 6 7 8 9 10 11 z każdego miejsca w Unii Europejskiej lub na zwykły numer telefoniczny (+32-2-2999696) z każdego miejsca na świecie (opłata jak za normalne połączenie telefoniczne). Kontaktować możemy się także, wysyłając e-mail za pośrednictwem strony Europe Direct. Okres oczekiwania na odpowiedź wynosi przeciętnie trzy dni robocze. Może on być dłuższy w przypadku bardziej specjalistycznych lub złożonych kwestii.
Agata Gołaszewska - Horak