Świat idzie nieustannie do przodu, dotyczy to również wszechobecnych w naszym życiu komputerów. Nasze upodobania w zakresie wyboru sprzętu uległy zmianie. Nie tak dawno każdy decydował się na wybór komputera stacjonarnego, który mógł być modyfikowany według własnych potrzeb i zasobności portfela. Obecnie coraz więcej osób decyduje się na zakup komputerów przenośnych, czyli notebooków lub jak kto woli - laptopów. Ich ceny znacznie spadły i są porównywalne z cenami urządzeń stacjonarnych. Przy wyborze sprzętu warto wziąć pod uwagę, że komputery przenośne posiadają wbudowany fabrycznie monitor. Po prostu laptopy bez monitora nie istnieją.
Najważniejsze jednak jest to, że komputery przenośne są produktami markowymi i możemy spodziewać się określonej jakości, zaś udzielona gwarancja dotyczy całego zestawu. Ma to istotne znaczenie w przypadku, gdy udzielona przez producenta roczna gwarancja wygasła, a my dochodzimy swoich roszczeń od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie pogwarancyjnym. W takim przypadku dochodzimy roszczeń z tytułu niezgodności z umową całego urządzenia, które kosztowało nas np. 2500 zł. Uwzględnienie reklamacji przez sprzedawcę może skutkować wymianą na nowe całego urządzenia.
Inaczej jest, jeżeli damy się skusić na oferowane na naszym lokalnym rynku tzw. składaki. Ich cena wydaje się atrakcyjna, ale po przyjrzeniu się warunkom sprzedaży i reklamacji, okazuje się, że tak naprawdę to sprzedawca oferuje nam każdy element oddzielnie. Przekłada się to na okres gwarancji - inny dla każdego podzespołu oraz możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. W takich przypadkach sprzedawcy twierdzą, że nasze roszczenia mogą dotyczyć tylko wadliwego podzespołu, a nie całości sprzętu. Takie działanie wynika z omijania tzw. dyrektywy elektromagnetycznej, która nakazuje od 1 maja 2004 r., by każdy podmiot składający komputery posiadał stosowny certyfikat potwierdzający zgodność z unijnymi standardami w dziedzinie emisji fal elektromagnetycznych. Certyfikacja jednego modelu komputerowego kosztuje ogromne pieniądze. Małych firm nie stać na takie wydatki, w rezultacie radzą sobie z tym przepisem, wystawiając faktury tylko na same podzespoły, bez usługi montażu. Taka forma sprzedaży być może odpowiada sprzedawcom, ale z całą pewnością z punktu widzenia konsumentów nie jest to atrakcyjna oferta. W przypadku zakupu składaków nie możemy spodziewać się markowej jakości, ponieważ kompatybilność użytych podzespołów często bywa przypadkowa. Wydaje się zasadne zapłacenie za towar odrobinę więcej i uzyskanie w ten sposób pewności dobrze wydanych pieniędzy.
Nabycie komputera to dość znaczny wydatek, warto pamiętać w momencie dokonywania zakupu, że każdy sprzęt może okazać się wadliwy. Istotny jest okres ochrony gwarancyjnej, który zostaje indywidualnie ustalany dla danego sprzętu przez producenta bądź importera. Warto też pamiętać, że swoich roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową w okresie 24 miesięcy od daty zakupu możemy dochodzić w stosunku do całości zestawu komputerowego bądź tylko jednego podzespołu.
Agata Gołaszewska-Horak
2007.02.21