Biblioteka Pedagogiczna w Szczytnie poleca.
KOZŁY OFIARNE
Nieznane mi są drogi, jak i powody trafienia tej książki do redakcji "Kurka Mazurskiego". Jest to bowiem dzieło naukowe i jako takie wymaga od czytelnika pewnego przygotowania, pozwalającego na percepcję tego rodzaju pozycji. Niemniej przekroczenie początkowych trudności i włożenie wysiłku umożliwiającego pokonanie naukowego języka i innych cech pracy badawczej może przynieść korzyści przekraczające włożony trud.
Praca Ireny Pospiszyl dotyczy dziedziny nauki, którą nazywamy wiktymologią, a właściwie jej części, noszącej nazwę wiktymologii kryminalnej.
Co to za dziedzina wiedzy? Najogólniej mówiąc jest to nauka zajmująca się ofiarami przestępstw, a ściślej - więzami łączącymi ofiary ze sprawcami oraz rolą ofiary w przestępstwie.
Otóż podczas badań odkryto rzecz zadziwiającą - niektóre ofiary przestępstwa ulegały im częściej niż inne. Odkryto też, że osoby, które już raz stały się ofiarą, często stają się nią powtórnie, a nawet po raz trzeci czy czwarty. Badając te przypadki, uczeni doszli do wniosku, że ofiarami przestępstw stają się ludzie o określonych cechach psychofizycznych. Mówiąc językiem bardziej zrozumiałym, są takie osoby, które mają "większe możliwości" stania się kozłami ofiarnymi.
Jacy to ludzie? Tego nie napiszę. Poszukajcie tej książki w Bibliotece Pedagogicznej, przeczytajcie ją - a sami zdobędziecie odpowiednią wiedzę. Mogę zdradzić tylko tyle, że znajdziecie w niej wiele o przemocy w rodzinie, o stosunkach w mikrośrodowisku więziennym, przeczytacie o gwałtach, porwaniach, szantażach i innych okropnościach.
Ksiażka jest przeznaczona przede wszystkim dla nauczycieli; dla studentów Wyższej Szkoły Policji powinna być lekturą obowiązkową, a zwyczajni czytelnicy mogą się z niej dowiedzieć, czy należą do grupy podwyższonego ryzyka stania się ofiarą przestępstwa. Znajomość tego faktu, prócz poznania samego siebie, może niejednokrotnie pomóc w uniknięciu zagrożeń, jakie niesie ze sobą codzienne życie.
(MAT)
Pospiszyl I., Ofiary chroniczne, przypadek czy konieczność. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2003.
2004.12.01