W poprzednim numerze „Kurka” opublikowaliśmy list otwarty mieszkańców ul. Leyka tworzących Społeczny Komitet Protestacyjny adresowany do starosty szczycieńskiego Jarosława Matłacha. Dziś publikujemy odpowiedź.
W odpowiedzi na Państwa pismo dotyczące ulicy Leyka uprzejmie informuję, że stan drogi jest nam doskonale znany i dlatego od kilku lat czynimy starania o rozwiązanie tej sytuacji, mając równocześnie świadomość, że jej stan systematycznie się pogarsza.
W latach osiemdziesiątych z powodu drgań powodowanych przez przejeżdżające ul. 1 Maja samochody ciężarowe (co zostało potwierdzone wizją lokalną) skierowano ruch ciężki przez ulicę Leyka. Przyczyną przenoszenia drgań na budynki usytuowane przy ulicy 1 Maja, jest bardzo miękki grunt torfowy pod konstrukcją drogi. Ściany niektórych budynków znajdują się w odległości 1 metra od krawędzi jezdni. Ulica Leyka była wówczas świeżo przebudowana. Po wymianie instalacji podziemnych, w miejsce bruku wykonano grubą warstwę betonowej podbudowy i samej konstrukcji jezdni pokrytej następnie bitumiczną warstwą ścieralną. Taka konstrukcja ulicy pozwoliła na skierowanie ruchu samochodów ciężarowych z ulicy 1 Maja na ul. Leyka.
Mając na względzie konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do nieustannie rosnącego ruchu drogowego, w 2003 roku opracowano ze środków samorządów powiatowego i miejskiego, Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad koncepcję rozwiązań zawartą w „Analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ocenie funkcjonowania podstawowego układu ulic w Szczytnie z projektem poprawy bezpieczeństwa ruchu”.
W dniu 12.06. 2006 r. pomiędzy Powiatem Szczycieńskim i Gminą Miejską Szczytno podpisane zostało porozumienie w sprawie współfinansowania zadania inwestycyjnego pn. „Wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy ciągów ulic zbiorczych: Konopnickiej - Leyka i Chrobrego - Kolejowej w Szczytnie”. Koszt dokumentacji wyniesie 540 tys. złotych, a termin ukończenia określono na 30.06. 2008 r.
Koszt realizacji inwestycji zostanie określony w kosztorysie inwestycji, stanowiącym część dokumentacji. Natomiast rzeczywisty koszt realizacji zadania uzyskany w trybie zamówienia publicznego może być znacznie wyższy, co potwierdzają dotychczasowe rozstrzygnięcia oraz rosnące tendencje rynkowe. Szacunkowe koszty przebudowy ul. Konopnickiej i Leyka można określić na 7,5 - 9 mln złotych. Na koszty inwestycji znaczny wpływ ma także kosztowna infrastruktura podziemna w całości przeznaczona do wymiany. Tak dużymi środkami nie dysponują nasze samorządy. Dlatego też po uzyskaniu dokumentacji czynione będą starania o uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Po zakończeniu przebudowy wyżej wymienione ulice będą posiadały parametry wymagane dla dróg krajowych, co spowoduje obniżenie hałasu wywołanego nierówną, spękaną nawierzchnią, zagłębieniami wokół studzienek, jak i likwidację drgań. Projekty przebudowy dróg i ulic są opracowywane po przeprowadzeniu odpowiednich badań; na przykład nośności gruntu czy sztywności istniejących konstrukcji. W razie potrzeby dokonuje się rozbiórki całej konstrukcji drogi połączonej z wymianą gruntu, co można było zaobserwować w okolicy przebudowanego skrzyżowania przy ul. Pasymskiej i Chopina.
Bardzo Państwa przepraszam za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi. Ze swej strony pragnę zapewnić Państwa, że przebudowa wymienionych ulic jest obecnie dla Powiatu Szczycieńskiego jak Miasta Szczytna jednym z najważniejszych zadań inwestycyjnych.
Z poważaniem,
Jarosław Matłach
Starosta Szczycieński