Niedawno pisaliśmy o tym, że gmina Szczytno ma bodaj najbardziej rozwiniętą sieć dróg asfaltowych. Teraz dodajmy, że towarzyszy im także nowoczesna infrastruktura.
W Kamionku, nieco na uboczu, zbudowano skrzyżowanie, które powinno pretendować do miana wzorcowego, zresztą nie tylko dla tej miejscowości.
Powstało ono na drodze wiodącej do Szczytna przez Lipową Górę, a krzyżują się w tym miejscu co prawda jedynie zaczątki ulic, ale nie to jest ważne (w przyszłości będą biegły tu drogi osiedlowe, wiodące do dzielnic willowych). Rzecz w tym, że przejście dla pieszych, widoczne na fotografii, zostało opatrzone znakami z migającymi światełkami oraz ulicznymi latarniami. Całość, teraz uwaga, zasilana jest hybrydowo, czyli na dwojaki sposób. Energii elektrycznej dostarczają bądź to ogniwa słoneczne, bądź turbiny wiatrowe lub oba te systemy naraz.
Dodajmy jeszcze, że turbiny wiatrowe mają tę właściwość, że są przykre dla otoczenia, gdy mocno wieje. Wytwarzają wtedy okropny hałas. Przysłuchiwaliśmy się więc pracy tych kamionkowych i choć dmuchał silny wiatr, odgłosy wytwarzane przez wiatraki, mimo że dobrze słyszalne, nie były na szczęście dokuczliwe.
CIEMNOŚCI NA CMENTARZU
Zbliża się 1 listopada, w związku z czym nasi Czytelnicy zgłaszają nam rozmaite uwagi dotyczące miejskich nekropolii.
Przede wszystkim jest na nich ciemno. Wiadomo, dni stają się coraz krótsze, więc gdy ktoś chce odwiedzić groby po dniu pracy, przychodzi mu przeciskać się między nimi w szybko zapadającym mroku. Jedyne latarnie stoją od strony ulic przyległych do obu cmentarzy, więc wiele światła na nekropolie nie dostarczają.
A gdyby tak wziąć przykład z Kamionka? Tam, gdzie na cmentarzu wysokie drzewa zasłaniają słońce, można by ustawić latarnie zasilane wiatrem, a na otwartej przestrzeni (nowe kwatery) postawić lampy zasilane fotoogniwami, albo oboma systemami naraz.