Kolejka wąskotorowa łącząca Spychowo, Rozogi i Myszyniec, zbudowana została w latach 1915-1916 przez Samodzielny Armijny Batalion nr 44, którym dowodził właściciel dóbr rycerskich w Kobułtach - Knauff. Rozstaw szyn torowiska kolejki wynosił 600 mm. Służyła ona do dowożenia zaopatrzenia dla wojsk niemieckich na Mazowszu oraz do gospodarczej eksploatacji ziem polskich, z których wywożono przede wszystkim drewno.

Wąskotorówka
Kolejka w okolicach Spychowa. Rok 1915. Zdjęcie ze zbiorów M. Rawskiego

POTRZEBA NA CZAS WOJNY

Linia zaczynała się w Spychowie, gdzie łączyła się z linią normatywną, z której przeładowywano towary do wąskotorówki. W Rozogach zbudowano niewielką parowozownię dla dwóch lokomotyw. Jednak najważniejszym punktem linii był Myszyniec, w którym znajdowała się sześciostanowiskowa lokomotywownia i warsztaty.

Gdy w 1915 r. front przesunął się daleko na wschód, kolejka przestała wozić zaopatrzenie dla wojska. Posłużyła wówczas do dowozu drewna i żwiru potrzebnego do budowy na północnym Mazowszu dróg, których Rosjanie tu ze względów strategicznych celowo nie budowali.

 

 

Aby zapoznać się z pełną treścią artykułu zachęcamy
do wykupienia e-prenumeraty.