Okolice stacji paliw przy ulicy Pasymskiej to miejsce wywołujące u kierowców dreszczyk grozy. Sytuacja ma się zmienić jeszcze w tym roku. Dzięki współpracy miasta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad bezpieczeństwo ruchu na newralgicznym skrzyżowaniu zdecydowanie się poprawi.
WAŻKIE ARGUMENTY
Do przebudowy skrzyżowania ulic Chopina i Pasymskiej władze miejskie przymierzały się od kilku lat. Miejsce należy do najbardziej niebezpiecznych punktów na drogowej mapie Szczytna. Niewłaściwa geometria skrzyżowania, sąsiedztwo stacji paliw i wylot ruchliwej drogi w kierunku Olsztyna, nastręczały kierowcom sporych kłopotów.
Umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad udało się podpisać miastu jeszcze w ubiegłej kadencji. Według ustaleń, samorząd miał sfinansować dokumentację techniczną (jej koszt to 30 tys. złotych) i wyremontować ulicę Chopina do skrzyżowania z Pasymską. Główną częsć prac zobowiązała się wykonać Dyrekcja. Dokumentacja ujrzała światło dzienne w roku 2005, natomiast roboty na Chopina zakończyły się w ubiegłym roku i kosztowały miasto 344 tys. złotych.
Nie wiadomo jeszcze dokładnie, kiedy GDDKiA przystąpi do przebudowy skrzyżowania. Jesli przetarg zostanie rozstrzygnięty szybko, prace mogą rozpocząć się nawet w czerwcu. Biorąc pod uwagę fakt, że Dyrekcja nie zakładała w swoich pierwotnych planach realizacji zadania w tym roku, jego rychłe wykonanie to spory sukces miasta.
- W styczniu przeprowadziłam rozmowy z drogowcami i udało mi się ich przekonać, że prace powinny ruszyć jak najszybciej - mówi burmistrz Danuta Górska. Dalsza zwłoka narażałaby miasto na dodatkowe koszty wynikające z wygaśnięcia pozwolenia na budowę i wydłużenia procedur. Istotny zdaniem burmistrz Górskiej okazał się również argument związany z bezpieczeństwem ruchu.
BEZPIECZEŃSTWO I WYGODA
Po przebudowie zmieni się, i to w sposób znaczący, organizacja ruchu na skrzyżowaniu. Drogowcy zlikwidują istniejacy obecnie wyjazd z ulicy Chopina, znajdujący się przed stacja paliw (jadąc od strony miasta). Dotychczas stwarzał on spore niebezpieczeństwo dla kierowców wjeżdżajacych w Pasymska. Przyczyną takiego stanu rzeczy była kiepska widoczność od strony Korpel. Zgodnie z projektem, jedyny wyjazd z ulicy Chopina zostanie umieszczony na wysokosci stacji paliw i będzie zbiegał się z Pasymską pod kątem prostym. Tuż przed skrzyżowaniem jezdnię rozdzieli wyspa. Dwie wyspy pojawią się również na ulicy Pasymskiej, przed i za stacją paliw. W miejscu, gdzie znajduje się przystanek PKS, powstanie zatoczka, a naprzeciwko niej przejście z azylem dla pieszych. Skręcanie w ulicę Chopina będzie możliwe zarówno dla jadących od strony miasta, jak i dla kierowców nadjeżdżających od strony Olsztyna. Zlikwidowana zostanie też kolejna "zmora" zmotoryzowanych użytkowników ruchu na ulicy Pasymskiej - korki powodowane przez auta skręcajace w ulicę Chopina. Problem mają rozładować dodatkowe pasy ruchu: lewoskręt w Chopina i prawoskręt do stacji paliw. Na Pasymskiej, od strony osiedla bloków drogowcy ułożą nowe chodniki. Całość zadania pochłonie około 2 mln złotych.
Zdaniem Wiesława Kulasa, inspektora z Wydziału Gospodarki Miejskiej UM, modernizacja zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ruchu.
- Będzie nie tylko bezpieczniej, ale również wygodniej. Wyjeżdżanie z ulicy Chopina w Pasymską przestanie wiązać się z dużym ryzykiem - uważa Kulas.
UDANA WSPÓŁPRACA
Przebudowa skrzyżowania Chopina i Pasymskiej to zdaniem burmistrz Górskiej element układającej się pomyślnie współpracy miasta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. W najbliższym czasie, w kooperacji z GDDKiA samorząd miejski zamierza przystąpić do długo oczekiwanej modernizacji ciągu ulic 1 Maja i Poznańskiej. Dokumentacja techniczna na to zadanie ma być gotowa w ciągu najbliższych miesięcy. Jeśli tak się stanie, drogowcy przystąpia do pracy w przyszłym roku.
Wojciech Kułakowski
2007.03.07