Rozpoczął się drugi etap zagospodarowania brzegów jeziora dużego w Szczytnie. Obejmie on teren od mostka nad kanałem łączącym oba akweny do okolic półwyspu. Do przodu idą też prace przy budowie „małej obwodnicy”.
CHODNIK NA TORFIE
Trwa jedna z największych i najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców Szczytna inwestycji – modernizacja brzegów jeziora dużego. Prace rozpoczęto w ubiegłym roku a ich najbardziej widocznym efektem jest pasaż prowadzący do mola oraz 700 metrowy odcinek ścieżki pieszo-rowerowej od sklepu meblowego przy ul. Pasymskiej do przebudowanego mostka nad kanałem łączącym oba akweny. Teraz przyjdzie pora na dalszy ciąg prac, które w tym roku dojdą do okolic półwyspu. W przyszłym roku planowane jest zakończenie zadania. Okrążająca całe jezioro ścieżka liczyć ma dokładnie 4853 metry. Największe utrudnienia pojawią się na końcu jeziora, gdzie teren jest bagnisty. Niezbędne będzie wykonanie nasypu na odcinku 250 metrów, na którym zostaną ułożone dwie warstwy włókniny. Dopiero na takim swoistym „materacu” będzie można kłaść polbruk.
- Gdybyśmy chcieli wybierać torf, aż do gruntu, znacznie podniosłoby to koszty inwestycji – tłumaczy Krzytyna Lis, zastępca naczelnika wydziału gospodarki miejskiej.
Ścieżka na całej długości będzie miała jednakową szerokość, nawet przy wąskim obecnie przejściu na tyłach ogródków działkowych położonych przy ul. Pasymskiej. Część właścicieli będzie jednak musiała zmniejszyć swoje działki, bo wcześniej bezprawnie weszła z nimi na grunty miejskie. Niebezpieczne i rzadko do tej pory uczęszczane przejście zmieni swój charakter, tym bardziej, że wzdłuż całej ścieżki zamontowane zostanie oświetlenie.
Zagospodarowanie jeziora dużego w Szczytnie to jedna z największych inwestycji w dwudziestoletniej historii samorządu. Jej koszt szacowany wstępnie na 9,4 mln zł udało się zbić po przetargach do 6,3 mln zł. Zadanie jest dofinansowane ze środków unijnych w wysokości 22 procent.
PRACE IDĄ ODCINKAMI
Inną, niewiele mniejszą pod względem kosztów inwestycją, jest budowa tzw. małej obwodnicy łączącej drogi wylotowe na Warszawę i Ostrołękę. Jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku przebudowany 150-metrowy odcinek od ulicy Wielbarskiej do ulicy Pola. Na dalszym fragmencie tej drogi, od ulicy Dąbrowskiego do skrzyżowania ulicy Łomżyńskiej z Towarową zostanie wymieniona infrastruktura podziemna i położona pierwsza warstwa asfaltu. Kolejny odcinek, który stanowi ulica Towarowa, obejmie zbrojenie podziemne. Zakończenie całego zadania zaplanowano w roku przyszłym. Jego koszt wyniesie 5,4 mln zł.
Dobiega też końca przebudowa ulicy Moniuszki, realizowana w ramach tzw. schetynówki. Termin oddania jej do użytku – koniec września, uda się prawdopodobnie przyspieszyć o miesiąc.
(o)/fot. M.J.Plitt