Wykonywanie budowli drogowych to nie tylko roboty na placu budowy, ale także produkcja tzw. zaplecza, w tym wytwarzanie mieszanek asfaltowych, cementowych, kruszyw oraz ich transport do miejsc wbudowania.
Produkcja mieszanek na potrzeby modernizacji drogi nr 53 odbywała się na Wytwórni Mas Bitumicznych na Lipowej Górze zwanej potocznie „piekiełkiem”. Asfalt dla niej dostarczali kierowcy kamazów z naczepami do jego przewozu z placówki w Szczytnie Okręgowego Zakładu Transportu i Maszyn Drogowych w Olsztynie. Wykazywali się dużą zaradnością w walce o dobre miejsce w kolejce pod nalewakami w rafineriach. To były czasy, kiedy na dobra materialne trzeba było się „załapać” bądź je „załatwić”. W tym okresie przebudowa „olsztyńskiej” przez RDP w Szczytnie była znaczącym zadaniem inwestycyjnym w skali województwa, stąd roboty budziły zainteresowanie gazety o zasięgu wojewódzkim, o czym świadczy załączony wycinek. W celu stworzenia dogodnych warunków do modernizacji drogi nr 53, równolegle z robotami drogowymi rozbudowywano zaplecze budowy. W roku 1980 oddano do użytku Zakład Eksploatacji Kruszywa w Romanach. Był to wówczas najnowocześniejszy zakład przerobu kruszyw w okręgu olsztyńskim (z sterowaniem automatycznym).