30 lat temu, w roku 1985, amerykański naukowiec Ron Prinz opublikował w czasopiśmie medycznym Nutrition reviews artykuł pod tytułem „Związek pomiędzy żywieniem a zachowaniem 5-letnich dzieci”. W artykule tym omówił wyniki swoich badań, które wykazały, że chłopcy na diecie ubogiej w cukier odznaczali się szerszym zakresem uwagi i lepszymi wynikami w nauce niż ich rówieśnicy, którzy spożywali cukier w dużych ilościach. Dzieci, które unikały jedzenia słodyczy oraz słodkich napojów uzyskiwały na sprawdzianach oceny o stopień lepsze.

Gorzka strona cukru

Zupełnie niedawno przeczytałem w jednym z artykułów medycznych inne ciekawe doniesienie. W liceum w Appelton w Stanach Zjednoczonych, gdzie uczy się tak zwana trudna młodzież, sprawiająca kłopoty wychowawcze, wprowadzono w ramach eksperymentu terapię dietą. Ze szkoły usunięto automaty ze słodyczami i napojami i wprowadzono posiłki składające się z produktów nieprzetworzonych chemicznie, bez cukru, barwników i konserwantów. Efekty były zadziwiające. Pedagodzy zauważyli zdecydowaną poprawę zachowania, wyraźną poprawę koncentracji i wzrost aktywności na zajęciach lekcyjnych.

Wyniki tych badań powinny zostać wzięte pod uwagę przez wszystkich rodziców oraz nauczycieli. Obecnie w szkołach obserwuje się wiele problemów wychowawczych. Dzieci mają kłopoty z koncentracją, są rozkojarzone, pobudzone, nie mają ochoty się uczyć, nie są chętne do podejmowania intensywnego wysiłku intelektualnego. Przeczytanie lektury szkolnej dla wielu wydaje się być zadaniem ponad siły. Z pewnością duży wpływ na to ma telewizja oraz gry komputerowe, ale bardzo ważne jest właściwe odżywianie. Jeśli chcemy, aby nasze dzieci były spokojne i chętnie się uczyły zabierzmy im słodycze a zamiast tego zadbajmy, aby zjadały kasze i inne produkty z pełnych ziaren oraz dużo owoców i warzyw.

 

 

Aby zapoznać się z pełną treścią artykułu zachęcamy
do wykupienia e-prenumeraty.