„Czy klimat Szczytna się zmienia?” - nad projektem o takiej nazwie przez kilka miesięcy pracowali uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Szczytnie, przeprowadzając serię badań i obserwacji. W nagrodę od Olsztyńskiego Centrum Edukacji Ekologicznej otrzymali profesjonalną stację meteorologiczną, dzięki której będą mogli kontynuować śledzenie zmian klimatycznych na terenie miasta.
Od wczesnej wiosny członkowie kół ekologicznego oraz biologicznego z ZS 1 pracowali nad projektem badawczym mającym odpowiedzieć na pytanie, czy klimat Szczytna się zmienia. W tym celu odwiedzili m.in. stację meteorologiczną w Lipowej Górze Wschodniej, by uzyskać potrzebne im dane, a także sami prowadzili szereg obserwacji z dziedziny fenologii. Ta mało znana dziedzina wiedzy bada zależności między zmianami pogody a terminami zjawisk w życiu roślin. Uczniowie, biorąc pod lupę wybrane gatunki drzew i kwiatów, ustalali datę początku ich kwitnienia, by potem porównać ją z innymi miejscami w kraju. Młodzi badacze, po zapoznaniu się z fachowymi opracowaniami, stwierdzili też, że na naszym terenie panuje większe od średniej krajowej zachmurzenie oraz że dni pogodnych w roku jest zaledwie …30 do 50. Zima z kolei trwa aż 105 dni. Podsumowanie projektu miało miejsce w środę 8 czerwca z udziałem zaproszonych na prezentację uczniów i nauczycieli z Zespołu Szkół nr 2. Nagrodą, a jednocześnie zachętą do dalszego prowadzenia obserwacji pogodowych jest profesjonalna stacja meteorologiczna, którą ZS nr 1 otrzymała od Olsztyńskiego Centrum Edukacji Ekologicznej. Dzięki niej można stworzyć prognozę na najbliższe trzy dni. Skąd pomysł, by uczniowie zajęli się problematyką zmian klimatu?
- Bardzo dużo się o tym mówi na całym świecie, akcentując głównie problem globalnego ocieplenia. Chcieliśmy sprawdzić, jak to wygląda u nas – tłumaczy nauczycielka Krystyna Łukowska, która wraz ze swoimi koleżankami, Jadwigą Paradowską i Anną Wrońską koordynowała projekt. Dodaje jednak, że aby otrzymać pełną odpowiedź na to, czy klimat rzeczywiście się ociepla, czy może czeka nas kolejna epoka lodowcowa, potrzeba długich lat badań i obserwacji.
(ew)/fot. E. Kułakowska