WYNALAZEK WIELU OJCÓW
Historia roweru sięga przełomu XVIII/XIX w. Wynalazek ten miał wielu ojców, którzy go stopniowo udoskonalali.
Jednoślady działające na podobnej do obecnych rowerów zasadzie, pojawiły się w połowie XIX w. W 1869 r. J. F. Trefz zastosował do napędu tylnego koła w rowerze łańcuch Galle’a, co umożliwiło wyrównanie średnic kół. Ostatnią czynnością, która doprowadziła rowery do znanego nam obecnie wyglądu, było wprowadzenie w latach dziewięćdziesiątych XIX w. ogumienia pneumatycznego.
Kto i kiedy sprowadził pierwszy rower do Szczytna, nie sposób dzisiaj ustalić. Dysponujemy tylko informacjami na temat kupców handlujących w mieście tymi jednośladami. Jako pierwszy miał zajmować się tym od 1895 r. F. Sommerfeld. Rowery były i są sprzętem awaryjnym. Nie każdy potrafi je sam naprawić. Już w 1898 r. naprawą i handlem rowerami zajmował się w Szczytnie Otto Adam. W późniejszym okresie naprawę proponowała już także większość sprzedawców.
ŻOŁNIERZE NA ROWERACH
Emil Kranzdorf sklep przy ulicy Kaiserstraße 117 (obecnie ulica Polska) prowadził już w 1899 r. Miał wówczas w ofercie rowery firmy Dürkopp* Diana. W 1904 r. chwalił się nawet tym, że jest oficjalnym dostawcą rowerów wojennych firmy Opel dla szczycieńskiego batalionu Jegrów.